måndag 27 december 2010

Mellandagar

Ibland fastnar jag i ett ord. 
Mellandagar... dagar mellan vad? 
Ja just nu är det givetvis mellan jul- och nyårshelger men visst finns det mellandagar annan tid på året också? Dagarna då man väntar på något annat, dagarna mellan verklighet och dröm på nått sätt... Dagarna då man lever i väntan på något annat, något bättre, något större.

Jag har i mångt och mycket levt i mellandagarnas land. "I väntan på katastrofen" skulle jag nog kalla mina oskrivna memoarer. Då man inte vågat leva i dag utan levt före och efter. 
I går: i vetskap om allt jobbigt som redan hänt.
I morgon: i väntan på det jobbiga som enligt ens livserfarenhet kommer att hända igen. 
Då blir alla dagar mellandagar...

I dag har jag inte så många mellandagar längre. Jag lever nu på ett helt annat sätt. Det som redan har hänt är över och vad som ska hända vet jag inte och behöver inte oroa mig för. Lätt att säga, svårare att leva men jag tränar mig varje dag.

"Gårdagen är förbi, morgondagen har du inte sett, men idag hjälper Herren"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar