söndag 28 oktober 2012

påbud

Mitt i skogen står en vägskylt. Det ser rätt lustigt ut när man kommer och går längst skogsvägen och så är där en vägskylt! Den stämmer inte i färg mot skogen och den är på fel plats men ändå rätt på nått sätt....


Men igår när jag var ute och gick fick jag lite tankar i huvudet:
Där går vägen rakt fram men det är ändå en skylt som visar att man kan svänga åt vänster... det är en påbudsskylt dvs en maning att här svänger man vänster in på den smala vägen... 

Är det kanske dags att ta fasta på påbudet: "välj den smala vägen!"? För det är ju inte alltid så att den breda vägen är den rätta och leder en rätt? Man kanske måste välja en smal väg för att komma rätt? 

I detta fall handlar det om skoter och fyrhjulingskörning. Då ska man in i skogen och inte ner på en privat tomt dit den breda vägen leder...

Vi har en tendens att välja det enkla och - i vårt perspektiv - vettiga  här i livet men ibland kanske det är det krokigare alternativet som är det bästa.

Jag vill följa Jesus och i bibeln står det klart och tydligt att Hans väg är den smala och krokiga:

De två vägarna

 Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. Matt 7:13-14
Det kanske är dags nu... att välja väg... Jag har valt, vad väljer du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar