torsdag 17 april 2014

kan man se hockey i himlen?

En fråga som många nog funderat över är vem som kommer till himlen när man dör - ja också OM det finns något efter detta livet och i så fall vad.

Jag tror helt klart att det finns en himmel för det står så i Bibeln. Och att det finns en motsatt plats, helvete som det brukar kallas. Men vem som kommer till himlen behöver inte jag avgöra. Jag tror att Gud älskar varenda människa så mycket att vi får chansen att välja ända in i det allra sista, bara för att Han helst vill ha oss alla människor hos sig.

När vår Evelina dog blott 3 månader ung fann jag stor tröst i att hon fick komma till Jesus i himlen och att vi får möta henne där. Det fanns människor i vår omgivning som ifrågasatte om hon som odöpt verkligen kom till Gud. Det gjorde ont och stämde på intet sätt med min bild av Guds kärlek.

Så till frågan i rubriken: kan man se hockey i himlen? Det står i Bibeln att det ska inte finnas sorg och tårar i himlen och att det aldrig ska vara mörkt, bara dag. Då är det nog möjligt att det som varit ens intresse och glädjeämne på jorden också får vara det i himlen! Eller så är det så att exempelvis hockey blir så ovidkommande för det finns något som är ÄNNU roligare där. Och då behöver man inte hockeyn.

Robin var hockeyfantast. Han skulle inte ha missat en match nu i slutspelet. Nu fick han inte uppleva fjolårets SM-guld eller årets spikraka väg mot final. Det känns tråkigt faktiskt. Men jag tror han sitter nånstans och ser varenda match och hejar på SAIK!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar