tisdag 27 januari 2015

när världen växer

Ett utdrag ur kvällens samtal med en av 6-åringarna:

- Mamma, tänk om jag inte hör om brandvarnaren startar?
- Du hör den för den låter så högt.
- Men mamma, varför ska vi komma till er om det börjar brinna?
- För att du kan ju inte vara ensam kvar här om det brinner! Men sov nu.
- Mamma, ligg hos mig så jag får pilla i ditt hår.
- Okej, en liten stund. Förresten vet du vem som kommer i morgon? Mamma C! Vad ska ni göra då?
- Baka. Muffins tror jag.
- Men sov nu!

Efter lite hårpillrande hör jag att han slappnat av lite så jag förberder mig för att gå därifrån.
- God natt!
- Mamma, man kan ha strössel på muffins, det är gott!

Att vara 6 år är inte enkelt. Världen växer och man inser att man är ganska liten. Samtidigt är man ganska stor i sina egna ögon... Och jobbiga tankar växlar med roliga tankar väldigt fort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar