söndag 24 juli 2011

våga

När jag fyllde år fick jag så mycket fint bl a ett halsband.
På halsbandet står det "VÅGA".

Det är viktiga ord för vågar man inte står man ju kvar där och inget händer! Det behöver inte vara stora saker som att hoppa fallskärm eller dyka i grottor - saker jag aldrig ens skulle komma på tanken att göra - utan det handlar minst lika mycket om att våga leva för mig.

För mig handlar nog "våga" mest om att våga lita på Gud, våga lita på att Han har kontrollen i ALLT. Att varje dag våga vakna och förlita mig på att det går att leva idag också, att trots jobbigheter så finns det någon som har allt i sin hand och bär mig även om ångesten river för fullt och jag själv inte ser någon utväg.

Det handlar också om tillit, att våga lita på att de vänner jag har finns kvar trots att jag tycker mig vara en dålig vän och usel människa. Att våga lita på att vänskap inte hänger på om jag mår dåligt eller om jag är glad och trevlig.
Jag har förmånen att ha en underbar äkta man som står där trogen hur det än ser ut. En arbetskamrat och älskare och vän som tar över när jag ibland dippar. Och han har lärt mig så mycket av vad tillit är för han bara är!

Mitt halsband bär jag så ofta det passar och då tänker jag: jag vill VÅGA!
Jag vill våga vara den jag är!
Jag vill våga lita på mina nära och kära och vänner!
Jag vill våga finnas för mina medmänniskor!
Jag vill våga gå nya vägar jag aldrig gått förut!
Jag vill våga stanna upp och vänta när jag inte vet vartåt vägen går!
Jag vill våga förlita mig på Honom som vet allt om mig och som vill mitt bästa! För utan Honom - Gud -  är jag ingenting, absolut ingenting!

2 kommentarer:

  1. Så fint skrivet!
    Marina

    SvaraRadera
  2. Jag fick ett ett smycke i fjol av min dotter av samma märke VÅGA....min devis har varit i många år --Ingenting våga,ingenting vinna.Och så är det nog i många sammanhang man måste våga....precis som du skriver så bra...Ha en bra dag !

    SvaraRadera