söndag 11 december 2011

gå på vattnet

Så var den då inne, dagen då tron skulle prövas. Är den så stadig att den håller eller ska jag falla igenom?
Ja för är man nu ute på Genesarets sjö bör man väl ändå prova att gå på vattnet eller?
Nej, jag prövade inte, känner inte att det är så viktigt ;-).
När vi satt därute på sjön i solskenet läste vår reseledare just texten om när Jesus kom gående på vattnet och sa till Petrus att komma. Petrus steg ur båten och gick och det funkade så länge han såg på Jesus men när han började se på omständigheterna omkring sig sjönk han.
Jag tänkte när jag hörde detta att så är det nog ofta för dig och mig: vi kan uppleva att det är något vi ska eller vill göra och så längre vi här Jesus för ögonen vågar vi men så fort vi börjar kolla på omständigheterna omkring oss fegar vi ur och backar.
Våga fästa "blicken" på Jesus!
Våga ha ditt fokus på något annat än det du ser som omöjligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar