måndag 22 december 2014

mot ljuset!

Jag fick en textrad i huvudet här nyss: "på andra sidan midnatt". Googlade för att se vad detta var och det var en boktitel på nån bok jag aldrig läst eller läst i min ungdom.

I dag är vi på andra sidan midvinter och det var nog därför just dessa ord kom i mitt huvud. Årets längsta natt är till ända och nu kan det bara bli ljusare! Det dröjer ett tag innan vi märker det men det kommer! Och vi börjar den ljusare tiden med att fira jul!

När du går igenom tunga tider i livet känns det ofta som om det bara blir mörkare och mörkare. Som om du aldrig ska komma ut i ljuset igen. Men någonstans vänder det även där, du märker det nog inte direkt men plötsligt en dag inser du att ljuset övervunnit mörkret och nätterna blir kortare och kortare.

För mig har senaste året varit mitt sorgeår. När jag såg att barnen började komma på fötter vågade jag själv släppa fram den riktiga sorgen. Det har varit tungt och jag har varit trött, trött, trött. Dessutom har det hänt grejer även under detta år som tyngt ordentligt.
Men nu här i mitten av december började jag inse att dagarna blivit längre och nätterna kortare. Ljuset börjar övervinna mörkret!

Till dig som går igenom mörka tider vill jag säga: håll ut, du går mot ljuset!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar