onsdag 15 januari 2014

månsken

Ligger i min säng och tittar ut. Vårt sovrum är egentligen en glasveranda så det är fönster åt tre håll. Klockan är 00.30 och resten av huset sover.

Ute lyser månen. Starkt. Gnistrande. Oändligt vackert. 

Månsken är ljus i mörkret. Det kan till och med vara bländande! Och ändå är det mörkt ute.
Månsken ger mig hopp om att även i det djupaste mörker finns ljus.

Jag har aldrig varit mörkrädd. Jag tycker om att vara ute och gå där inga gatlyktor lyser upp. Det som finns i mörkret är detsamma som finns i ljuset.
Och ändå är jag så ljusberoende! Kanske lite dubbelt...

I Bibeln, i Jesaja bok står det ett par meningar som betytt och betyder mycket för mig

Jag ska ge dig skatter som är dolda i mörkret och hemliga rikedomar, för att du skall inse att jag är Herren, som kallar dig vid namn, jag, Israels Gud! (Jes 45:3)

Kanske är det så att de mörka perioder vi möter i livet innehåller skatter och rikedomar som vi inte kan se förrän i backspegeln? För mig är det så! Inte ens de värsta händelser är helt mörka när jag ser tillbaka och skatter och rikedomar är ofta det som händer i mig, det som förändrar mig till det bättre...


1 kommentar:

  1. Hej igen!
    Om du slår på Google Mode MaLins linnekläder så kommer du till min blogg och därifrån till min hemsida som inte gick att öppna här! MaLin

    SvaraRadera