måndag 15 augusti 2011

livshållning: förvaltarskap

Livshållning, ett ord som är viktigt för mig.
Livshållning, tänker jag är hur jag förhåller mig till livet.
Jag har några saker som tydligt blivit livshållning för mig. Några saker jag helt enkelt bestämt mig för.

Förvaltarskap: att jag inte äger de saker jag har! Att jag är förvaltare för någon annan är ägare. Gud. Då kan jag inte tänka "mina ägodelar" utan måste vända på det och tänka "det jag fått att förvalta".
För mig är det så skönt att tänka så. Då behöver jag faktiskt inte bekymra mig så mycket och då blir ha-begäret betydligt mindre. Visst kommer jag också på mig med att "vilja ha" för egen del och visst shoppar jag loss i bland med saker jag definitivt inte BEHÖVER. Men jag tror att utan denna livshållning skulle jag shoppa betydligt mer.

Sen, en livshållning innebär ju inte att man är superpräktig och alltid lyckas i sina föresatser men själva viljan att leva så gör att jag mer och mer ser vad som är nödvändigt och inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar