tisdag 16 augusti 2011

skam den som ger sig

På grund av vanvård och allmänt ointresse så här i sommartid behagade den fina surdeg jag hade i kylen dö bort. Frid över dess minne!
Så då måste jag ju sätta en ny tänkte jag för nån vecka sen. Och den drog igång i värsta rötmånadstakt för att sen mögla bort. Inge kul alls för jag längtade sååå efter surdegsbröd!

Men skam den som ger sig. Nu har jag satt igång en ny så om några dagar blir det surdegsbak här i huset igen. Tills dess få jag hålla tillgodo med skafferirensningsbullar: skållat grynblandning, 4-kornsblandning och linfrön. Sen tömma några påsar med olika mjöl, lite sirap, salt, solrosfrön och pumpafrön och lite jäst. Sen jobba läääänge i assistenten  och sen jäsa länge och sen baka ut på enklast möjliga sätt: skära till lagom stora bitar och lägga på plåt!
Hoppas dom blir så goda som det känns :-)

2 kommentarer:

  1. Använder du resept eller gör du på känn?
    Hälsningar Marina

    SvaraRadera
  2. Jag använder recept men följer dom inte så noga! När jag bakar "vanligt" matbröd så vet jag på ett ungefär och då behöver jag inget recept men när jag ex baka på surdeg brukar jag vilja följa nått recept.
    Dagens bröd finns inget recept på, där blandade jag på bara :-)

    SvaraRadera