fredag 29 mars 2013

good friday

eller långfredag...
Jag gillar det engelska namnet bättre... men var det en bra fredag?
Jag tänker att det har att göra med samma sak som jag skrev om igår, att vi har facit. Vi VET att resultatet av det som hände på långfredagen var gott...

För Jesus var det garanterat ingen bra dag även om Han visste att Han var tvungen att gå igenom denna fasa. Men hur var det för lärjungarna? Att se sin Herre och vän misshandlas och förnedras för att sedan avrättas! Och dom visste inte det vi vet, att Jesus skulle bli levande igen!

Eftersom vi så nyligen drabbats av sorg kan jag mycket väl leva mig in i den fasa och det mörker som lärjungarna hamnar i när dom ser att Jesus inte flyr eller gör ett under utan faktiskt går ända in i döden... Det är en fasa större än all annan fasa...

Läs om långfredagen i Mark 15.

(bilden har jag tagit på Via Dolorosa i Jerusalem, den väg Jesus vandrade mot korsdöden...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar