måndag 11 mars 2013

nya kamrater

Som kanske någon läsare minns så skrev jag om att jag längtade efter att få spinna garn och förra helgen var det dags för spinnkurs hos Ringvor i Rengård.
Jag gick en spinnkurs när Emmy och Anton var små och tyckte det var superroligt men tiden räckte aldrig till för detta och sen brände jag ut mig och trodde nog aldrig att jag skulle hantverka igen.
När nu lusten återvände kände jag också att jag längtade efter att spinna igen och när jag fick möjligheten var det minst lika roligt som förra gången. Att vi endast var 2 deltagare på kursen gjorde det hela ännu bättre för då slapp jag stressen det innebär att vara i stor grupp.

Och helgens reslutat kan ni se här: den gråa härvan är spunnen av ull från våra grannars får. Det är gotlandsfår och det känns så roligt att "lokalproducera" garn! Den ljusa härvan är en tråd alpakkaull och en tråd silke.

Så var det då detta med spinnrock. Jag har haft en spinnrock på långlån från min faster Ingrid. Den fick jag nu av henne och Ringvor fixade och trixade igång den. Det är en handgjord gammal spinnrock, tillverkad i Fårträsk och är stämplad med KORF. Den kan jag inte spinna på än, det är lite för avancerat för en nybörjare som jag men en vacker dag ska den också användas.

Sen var det detta med en modern spinnrock. Jag ville ha en Louet och beställde en helt ny. Ett par kvällar senare gick jag av en händelse in på Norran.se och där fanns en lokusannons med just den jag ville ha och till halva priset. Visserligen med enkeltrampa i stället för dubbel och ingen proffsvariant men helt rätt för mig! Och i samma annons en kardmaskin till samma pris, så för den summa jag tänkt mig lägga ut på spinnrock fick jag mig både den och kardmaskinen. Så jag avbeställde den andra :-).







3 kommentarer:

  1. Härligt med nya kamrater /Åsa Hälsa till Emmy!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst Åsa! Emmy hälsar till er också :-)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera