lördag 30 mars 2013

påskafton

Påskafton har alltid varit en mellandag i påskfirandet. Det har inte varit några Gudstjänster, istället påskfest, påskbuffé och liknande. Och givetvis påskäggsdagen!

Men i år går mina tankar i andra banor. Påskaftonen måste ju ha varit en dag då chocken och bedövningen var total bland de som följt Jesus. Dagen före har det värsta hänt och dom har varit totalt oförberedda tänker jag. Jesus skulle ju rädda landet och folket och allt och så blir han brutalt misshandlad och dödad, ja avrättad!

Med de erfarenheter av ond, bråd död som vår familj har så tänker jag att påskafton på inga villkor var en festdag. Det var en dag då förvirringen var total och sorgen becksvart. Vad skulle nu hända? Vad skulle bli av dom? Var det bara att gå tillbaka till fisket eller skulle också dom bli fängslade och dödade eftersom dom varit med Jesus. Lärjungarna visste ju inte vad som skulle hända dagen därpå! Dessutom var det sabbatsdag och då stod ALLT stilla i Israel... Jag tänker mig att dom satt inlåsta tillsammans nånstans och pratade och grät och grät och pratade...

(bilden är från Den heliga gravens kyrka i Jerusalem, byggd på en av de platser man tror var Golgata)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar