torsdag 21 augusti 2014

snabb gele!

Jag är ju faktiskt utbildad husmor så till vida att jag gått Hemteknisk kurs på ett år direkt efter gymnasiet! Så Vårdlinjen, gren för barn- och ungdomsvård, Hemtekniska med textil inriktning och sen Fritidsledarutbildning torde väl vara en perfekt kombo för att jobba hemma som familjehem!!

Ja, hemtekniska var en bra grej. Vi lärde oss att ta hand om allt i ett hem inkl matlagning och saftning/syltning/konservering! Låter som tidigt 1900-tal men det var sent 70-tal :-). Och faktum är ju att det man lärt det sitter så jag kan nog säga att jag kan laga mat från grunden.

Men att kunna och att vilja är två skilda saker. Ofta får jag lite ångest i hösttider när man helst ska stå och greja med bär och sånt hela tiden. Jag har inte riktigt tålamodet och så gillar jag inte att plocka bär! Problemet är att barnen tycker om det som är hemgjort och framför allt GELE! Och ska man göra vinbärsgele ska vinbären plockas halvmogna för att det ska ta ihop och det hinner jag ALDRIG!!

I dag fick jag en - i mina ögon - lysande idé: jag skulle göra snabbgele! Tänkte att om jag passerar bären och sen kokar med syltsocker så ska det bli bra. Och det funkade!!!

Så här kommer receptet!

1 liter svarta vinbär, rensas på blad och skräp men låt stjälkar vara kvar. Kör detta genom passertillsatsen på hushållsassistenten direkt i en gryta. Häll över 1/2 kg syltsocker och koka i 5 min. Pröva om det tagit ihop tillräckligt annars koka längre. Skumma och häll på burkar.

Jag fryser min så då behövs inget konserveringsmedel. Enkelt va?!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar