lördag 30 augusti 2014

sommaren då tryggheten försvann

Vi bor i en liten by som varit förskonad från inbrott och andra dumheter. När det nångång hänt nått har det snabbt klarats upp eftersom det handlat om pojkstreck.

Jag har alltid känt mig trygg. Vi har ofta lämnat olåst när vi farit iväg en stund och bilnycklarna har glömts i bilar över natten. 
Jag har tyckt om att gå ut och gå i mörkret för jag har ansett att det finns inget farligt, inget att vara rädd för.

Men efter denna sommar är tryggheten borta för de flesta i byn.

Det började i juni då en äldre man avled och hans hus blev tomt. Veckan efter gick nån/några in och öppnade vapenskåpet och tog ett vapen...
Sen har vår grönsaksbondes gårdsbutik blivit av med pengar vid flera tillfällen.
Efter midsommar gick nån/några in i ett hus där en man nyss dött. Dom tänkte nog att det fanns grejer där men släkten hade tagit bort det. Det var visst letat efter medicin och alkohol...
I samma veva hade våra grannar som för tillfället var hemma i Norge också inbrott. Polisen var hit och frågade om vi sett eller hört nått ovanligt...
Och i veckan fick jag höra att gårdsbutiken haft besök igen och att ännu ett hus (fritidsbostad) haft ovälkkommet besök...

Det är INTE roligt. Och det går rykten om vem det kan vara. Och jag undrar hur man är skapt när man inte har respekt för de som dött utan går in och börjar rota! SKÄMMES!!

Jag hoppas att det ska komma fram vem det är så att vi åter ska få leva i trygghet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar