torsdag 2 april 2015

skärtorsdag: förrädare och förnekare


Skärtorsdag igen.
Läste igenom evangeliernas beskrivningar av skärtorsdagens händelser och två av människorna runt Jesus blev tydligare.

Judas. Förrädaren.
Petrus. Förnekaren.

Båda hade levt med Jesus i ca 3 år. Båda hade fått höra och se allt Han gjorde under sin tid här på jorden; sjuka som blev helade, människor som blev upprättade, och ändå blir det så här! Ändå sviker man Jesus nått så otroligt!

Men det är samtidigt skönt att läsa om att Jesus omgav sig med vanliga människor som du och jag. Han valde inte ut supermänniskor, han valde inte färdiga elitkristna för att följa honom. Han valde människor som du och jag! Och då blir det så här.

Judas, vad drev honom till att göra som han gjorde? Vad fick honom att sälja Jesus? Jag vet inte, jag vet bara att så gör vi människor ibland. Vi sviker och bedrar, vi förråder även våra nära och kära och bästa vänner. Så är det och det är inte roligt på nått sätt....

Petrus med sin höga bekännelse. "Jag ska ALDRIG svika dig Jesus om så alla andra gör det!!". Och Jesus svar: Innan tuppen galt två gånger ska du ha förnekat mig tre...
Och så blir det. Och så gör jag och du också...

Men det är valet sen som är avgörande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar