torsdag 28 mars 2013

skärtorsdag

Påsk.
Den - för mig - viktigaste storhelgen och högtiden.
Jag avstår gärna allt pyntande och sånt men själva påsk-budskapet vill jag inte gå miste om. Hade jag haft möjlighet skulle jag velat vara i kyrkan i kväll och fira nattvard och påminnas om den första nattvarden...

Senaste veckan har jag flera gånger blivit påmind om detta att vi har facit på vad som hände runt påsken. Vi vet hur det slutar! Ungefär som när man ser en film som man sett förut. Därför FIRAR vi påsk trots att upplösningen - uppståndelsen inte kommer förrän på påskdagen.

I kväll tänker jag på de som följde Jesus, de som levde med honom i ca 3 år och som denna kväll var med om måltiden i den övre salen. Dom tänkte säkert att det var en påsk som alla andra påskar där man mindes uttåget ur Egypten. Men dom tänkte säkert också att Jesus pratade lite i gåtor...
Sen när dom gick till Getsemane var det säkert inget konstigt med det annat än att Jesus var dyster till sinnes och ville vara för sig själv och be och bad dom att vaka med honom en bit bort.
Att dom somnade var säkert inte heller något konstigt, dom hade nog varit igång i många timmar...

Sen händer saker slag i slag. Judas kommer med en hög soldater och dom fängslar Jesus. Tänk så fruktansvärt rädda lärjungarna skulle vara! Dom fattade säkert ingenting!

Läs om detta i bibeln i Mark 14:12-52


(bilden har jag tagit i Getsemane...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar