fredag 14 juni 2013

dass

Så var det dags för en bekännelse igen: jag älskar utedass!! Har alltid gjort det och aldrig varit besvärad av att måsta söka mig till en sådan toalett.
Kanske beror det på att de flesta utedass jag besökt varit välstädade och fräscha, att ägarna vinnlagt sig om att hålla hela inrättningen i så utsökt skick som det bara går.

Mitt första utedassminne är nog hos morfars i Gunnarn där det var plats för 2 st och ute i lagårn.
Sen är det dasset i min extramormors sommarstuga där det växte blåbär och linneor utanför.
Och så är det alla dass på scoutläger, lite olika standard där men är man scout så klarar man det mesta! Har t o m suttit på en stock där vi själva grävt gropen under, funkar också bra.

En tid i tonåren sa väl jag som alla andra: fyyyy va äckligt! Men jag tyckte aldrig att det var äckligt!

Ett favoritdass är nog i mina föräldrars sommarstuga, där mamma alltid städade och höll fint! Ett annat är i våra kompisars stuga där man sitter på en kunglig tron!

Lite bortskämd har man ju blivit med åren i och med att frigolitsitsarna kom. Nu kan man gå på dass även vintertid utan att frysa häcken av sig!

I gårkväll besökte jag ett dass som jag inte besökt på många år. Vi var ute på camping i närområdet och åkte till Kedträsket. Det lustiga är att det kändes som vanligt att komma in på det dasset trots att det är minst 10 år sen sist. Dock var det inte moderniserat med frigolit så lite kallt om rumpan blev det :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar