...semester varade i hela 19 timmar!
Våra goda vänner Uffe och Marie hade bokat ett dygn på Källan, ett hotell några mil härifrån. Och vi hängde på! Fixade barnvakt och packade lätt och drog iväg igår mitt på eftermiddan.
Väl framme började vi prata och sen pratade vi konstant med ett avbrott för sömn. Vi pratade i hotellrummet och i restaurangen och vid brasan och i bassängen och i bastun osv!
Våra vänner jobbar i samma branch, är också familjehem, och när man får umgås med folk som förstår så har man så otroligt mycket att prata om! Att vi dessutom delar livsåskådning gör ju inte saken svårare :-)!
Nu är jag påfylld av energi igen och kan fira nyår med glädje! Och då har vi glädjen att få besök av en annan familj i samma branch!!
Visar inlägg med etikett semester. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett semester. Visa alla inlägg
fredag 30 december 2011
tisdag 27 december 2011
resor
Jag har ju varit i väg på två resor denna höst. Hör verkligen inte till vanligheterna för en hemmaälskare som jag! ( för övrigt verkar detta med att helst vara hemma vara något som ligger i generna!)
Först följde jag äldsta dottern till Lund några dagar. Hon skulle ner för plugg och jag såg Skåne för första gången i mitt liv, så även Köpenhamn!
Sen blev det en vecka i Israel, egentligen en födelsedagspresent eftersom jag fått pengar till att resa.
En tanke som följt mig på båda resorna är att hur långt bort jag än åker så är platserna jag besöker hemma för någon annan. Och det som för mig är exotiskt och ovanligt är för den som bor där vardag och vanligt.
Och samma är det ju om någon besöker min hemplats! Vägen upp till Svansele från Kedträskbron är väldigt vacker men som bybo tänker jag sällan på det. Jag kan se folk campa vid älven och tänka: ja varför campar man här?
Men för dom är det ju vackert, ovanligt och exotiskt!
Ibland kanske vi behöver öppna ögonen åt båda håll så att säga: att faktiskt respektera att de platser vi besöker som turister är hemma för någon annan och uppföra oss som vi vill att folk ska uppföra sig när de kommer till oss.
Och å andra sidan öppna ögonen och försöka se på vår egen närmiljö med en "turists" ögon, bara för att förstå vad vi har och hur exotiskt vi också bor!
Sen blev det en vecka i Israel, egentligen en födelsedagspresent eftersom jag fått pengar till att resa.
En tanke som följt mig på båda resorna är att hur långt bort jag än åker så är platserna jag besöker hemma för någon annan. Och det som för mig är exotiskt och ovanligt är för den som bor där vardag och vanligt.
Och samma är det ju om någon besöker min hemplats! Vägen upp till Svansele från Kedträskbron är väldigt vacker men som bybo tänker jag sällan på det. Jag kan se folk campa vid älven och tänka: ja varför campar man här?Men för dom är det ju vackert, ovanligt och exotiskt!
Ibland kanske vi behöver öppna ögonen åt båda håll så att säga: att faktiskt respektera att de platser vi besöker som turister är hemma för någon annan och uppföra oss som vi vill att folk ska uppföra sig när de kommer till oss.
Och å andra sidan öppna ögonen och försöka se på vår egen närmiljö med en "turists" ögon, bara för att förstå vad vi har och hur exotiskt vi också bor!
tisdag 9 augusti 2011
vad ska jag göra av alla pengar?
Har ett delikat problem. Har för mycket pengar helt enkelt :-).
Nej saken är den att jag fick pengar när jag fyllde år som skulle gå till en resa. Det är så pass mycket att jag kan välja ett av drömmålen (har inte så höga krav må väl sägas...) och nu kollar jag och kollar och kollar.
Island... Hurtigrutten... Israel... eller kanske en spa-resa till Bulgarien?
Eller ska jag helt sonika låta pengarna gå in i hushållskassan och användas till korv och makaroner? Eller spara dom i några år och ge tillbaka till givarna när dom passerar 50? Eller verkligen göra en resa bara med mig själv och för mig själv?
Vad tycker ni?
Nej saken är den att jag fick pengar när jag fyllde år som skulle gå till en resa. Det är så pass mycket att jag kan välja ett av drömmålen (har inte så höga krav må väl sägas...) och nu kollar jag och kollar och kollar.
Island... Hurtigrutten... Israel... eller kanske en spa-resa till Bulgarien?
Eller ska jag helt sonika låta pengarna gå in i hushållskassan och användas till korv och makaroner? Eller spara dom i några år och ge tillbaka till givarna när dom passerar 50? Eller verkligen göra en resa bara med mig själv och för mig själv?
Vad tycker ni?
torsdag 30 juni 2011
motvikt
Men då plötsligt händer något. Klockspelet i Storkyrkan i Gamla stan hörs över vattnet ut till caféet på Af Chapman där vi sitter. Och så upplever jag hur Gud skickar en hälsning: "Hej där, det är jag som har kollen, för mig är INGENTING omöjligt"
Och tankarna och det inre samtalet med Herren finns där, djupnar... och blir till ord att dela med sig av...
tisdag 28 juni 2011
hemmafru på rymmen
Drog till huvudstaden med bästa Betty. Kände att jag ville bli kallad vid förnamn i några dagar - och inte mammaaaa!
Det är skönt. Det är grönt. Det är soligt. Det är trevliga människor och det är en skön säng. Vad mer behöver man för att må bra?!
Planer har vi inga, jo bara en: att inte ha några planer utan ta dagen som den kommer. Vart vi hamnar, vad vi äter, om vi shoppar återstår att se! Rapport kommer efterhand!
Det är skönt. Det är grönt. Det är soligt. Det är trevliga människor och det är en skön säng. Vad mer behöver man för att må bra?!
Planer har vi inga, jo bara en: att inte ha några planer utan ta dagen som den kommer. Vart vi hamnar, vad vi äter, om vi shoppar återstår att se! Rapport kommer efterhand!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)